Verkeer

Inspreken Ronde over Ontwerpbestemmingsplan Station Hoevelaken, 30-11-2010

In de Startnotitie staat onder “uitgangspunten voor het bestemmingsplan”: “De verkeersafwikkeling zoveel mogelijk op het grondgebied van Nijkerk”. In het voorliggende plan is hiervan echter geen sprake, terwijl aan die kant juist alle ruimte is.

Volgens de Startnotitie zou ook “het aspect verkeersveiligheid een rol hebben gespeeld bij de beoordeling van de varianten”. Dit aspect zien wij niet terug in het ontwerp bestemmingsplan. De huidige verkeerssituatie op het viaduct over de A1is al precair, maar de extra verkeersbewegingen van in- en uitparkerende [en dus overstekende] fietsers, kiss & riders en van de bussen zullen  een levensgevaarlijke situatie tot gevolg hebben. Het feit dat het gebied als 30 km. zone is aangemerkt zal daar weinig aan afdoen. Gebleken is dat automobilisten daar over het algemeen niet zo van onder de indruk zijn. Van handhaving komt in de praktijk weinig terecht.

Verder zou “het landschappelijk karakter worden gewaarborgd bij de ruimtelijke inpassing”, aldus de Startnotitie.  De voorzieningen zoals die gepland zijn aan Amersfoortse zijde hebben bepaald geen landschappelijke uitstraling en voor de inpassing zijn nogal wat ingrepen nodig, die haaks staan op het uitgangspunt “voorkomen van verstoring van het gebied ten zuiden van het station”. De aanleg van het benodigde dijklichaam en van de rotonde, zowel als de kap van een flink aantal bomen die daar voor nodig is, zullen voor een aanzienlijke verstoring zorgen.

In een brief van het Amersfoorts College aan het College van Nijkerk staat te lezen dat “Binnen de afspraken van de overeenkomst inzake optimalisering van de [auto]infrastructuur Vathorst en omstreken”, lees Vathorst Convenant, Amersfoort medewerking zal verlenen aan de evt. realisatie van het station Hoevelaken.

In art. 6.8 van dit Convenant staat  echter vermeld dat “De provincie Gelderland en de gemeente Nijkerk zich maximaal zullen inspannen om op de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn een station Hoevelaken te realiseren”. Er is dus geen sprake van een inspanningsverplichting voor de gemeente Amersfoort. Bovendien lezen wij in art. 16.1 van het Convenant dat het Convenant inmiddels is verlopen. Medewerking is dus niet meer verplicht. Het is ons dan ook niet duidelijk waarom Amersfoort kosten heeft moeten maken zoals geraamd in bijlage 9 van de Startnotitie, terwijl de lusten van dit project uitsluitend voor ingezetenen van de gemeente Nijkerk zijn. Maar verreweg de zwaarste lasten zijn voor de Stoutenburgers, die ernstig in hun woongenot zullen worden geschaad!

Daar het huidige bestemmingsplan niet voldoet aan de randvoorwaarden van de Startnotitie, verzoeken wij u hier geen goedkeuring aan te verlenen.