OV-Vathorst

inspraak OV-lijn Vathorst

Vervolg

De  (SGLA) wil beginnen haar waardering uit te spreken voor de opgestelde eindrapportage als onderbouwing voor een 'Lijn Vathorst'  en waardering uitspreken voor de wijze waarop de twee bijeenkomsten van de klankbordgroep zijn geleid. Door de vele vragen die nog onbeantwoord waren, maar wel relevant voor het innemen van een standpunt werd de agenda aangepast. Ook bij de tweede bijeenkomst was de inzet elkaar informeren om tot een standpunt te kunnen komen. Het feit dat het college nog geen definitief standpunt had ingenomen, heeft er veel aan bijgedragen, dat er discussie gevoerd kon worden, zonder in overtuigingsdrang te vervallen. De SGLA is verder blij verrast in de eindrapportage een aantal gewijzigde inzichten terug te vinden, waarvan sommige eerder als NIMBY-gedrag werden afgedaan.

Het is jammer dat er geen variant bij is, die er op alle fronten met kop en schouders boven uitsteekt.

Hopelijk zal door de inbreng van anderen gekomen kunnen worden tot een heldere en juiste keus om Vathorst met de stad te verbinden en zal het OV-Vathorst een geintegreerd deel gaan uitmaken van het stedelijk OV-netwerk.

De SGLA zal :

1.  eerst een aantal losse opmerkingen vooraf maken

2.  ingaan op bestaande OV-lijnen

3.  voorkeursvariant aangeven

4.  alternatieven ter sprake brengen

5.  aandachtspunten benoemen

Ad 1- Losse opmerkingen vooraf.

- Het blijft natuurlijk een slechte zaak dat de wijk door zijn stedenbouwkundige opzet maar beperkt door de OV-lijn bediend kan worden. Bij beide varianten zal dit hoog uit 62% zijn en bij variant B2 zelfs slechts 47%.

Bij Vathorst is uitgegaan van een afstand van 400 m hemelsbreed van de woning tot een halte. Grotere afstanden zijn niet uitgesloten. In het recente verleden is er wel veel gesproken over een (H)OV-lijn Vathorst die de wijk met het centrum moest verbinden, maar te weinig gediscussieerd over het OV in de wijk Vathorst zelf. Dat was van begin af aan een gegeven, waar geen disucssie over mogelijk was, maar wel een heel slecht gegeven.

- De wens te komen tot een rondje Vathorst (van station Vathorst – rechtstreeks naar station Vathorst) blijven wij herhalen, omdat deze route qua opzet zo voor de hand liggend is. Menigeen is er dan ook vanuit gegaan, dat deze route de binnenwijkse OV-route van Vathorst zou worden. Helaas wordt deze meest vanzelfsprekende route nog steeds uitgesloten en is de werkelijkheid anders.

- Ook de mogelijkheid voor een goede OV-lijn via de Hogeweg willen wij heel specifiek noemen en zou meegenomen moeten worden in de afweging, hetzij als vervanging van Lijn-Vathorst, hetzij als aanvulling op deze lijn.

- De eindrapportage geeft geen inzicht in de belasting van de verschillende traject-onderdelen, dus waar de meeste instappers zijn en waar de meeste uitstappers.

- Het opgegeven verschil tussen rij- en reistijd levert evenmin een goed beeld op. De opgegeven reistijd is namelijk berekend op basis van een gemiddelde aan in- en uitstappers op de route en dus een gemiddelde aan korter of langer gebruik van de lijn. Zo worden de grote afstanden die in Vathorst afgelegd moeten worden om bij een bushalte te komen, niet terug gevonden in het verschil tussen rij- en reistijd. Dit is een gemis, omdat het voor- en natransport bepalend is om al dan niet gebruik te maken van de bus, zeker als men niet afhankelijk is van het OV. Deze tabel levert daarom een vertekening met de werkelijkheid op.  Het gevolg van deze manier van berekenen is dat het verschil tussen rij- en reistijd nauwelijks als wegingsfactor kan worden gebruikt.

- De invloedcirkels zijn alleen te 'lezen' als er een zekere bekendheid is met de bestaande onderliggende situatie.

De cirkels geven geen inzicht in barrieres als snelwegen, watergangen en spoorlijnen, noch in groengebieden, waar nauwelijks iemand woont.

- Gezien het aantal instappers (volgens de tabel) wordt de Lijn-Vathorst de belangrijkste OV-lijn in Amersfoort. Wij wagen dat te betwijfelen, dit te meer daar soms grote afstanden naar de bushalte gelopen moet worden.

Ad 2- OV-lijnen

Aanvankelijk werd het aandoen van het ziekenhuis door de SGLA als uitgangspunt genomen. Maar ook het aandoen van winkelcentrum Emiclaer werd wenselijk gevonden. Om een keus te maken tussen de voorgestelde varianten is daarom eerst gekeken naar bestaande OV-lijnen en de mogelijkheid of door aanpassingen meer verknopingen tot stand gebracht zouden kunnen worden.

Vanuit deze optiek is eerst gekeken, welke gebieden met de voorkeursvarianten werden bereikt.

Aangezien het om twee varianten gaat, die heel verschillende delen van de stad bedienen, is eerst gekeken naar bestaande lijnen en wat die voor Vathorst kunnen betekenen. Uitgaand van het feit dat de Lijn-Vathorst vooral een verbinding wil zijn met het centrum en het station, vallen de varianten A1,  B1 en B2 voor ons af, omdat deze het centrum heel beperkt aandoen. Vervolgens is er door ons gekeken of het ziekenhuis ook door aanpassingen van bestaande OV-wijklijnen aangedaan zou kunnen worden.

Uitgaande van de huidige OV-wijklijnen blijkt dat Vathorst met aanpassingen aan bestaande  OV-lijnen net als andere wijken via Station Centraal het ziekenhuis kan bereiken. Dit geeft geen directe verbinding met het ziekenhuis en is om die reden dus niet echt ideaal, maar dat geldt ook voor de andere Amersfoortse wijken.

OV-wijklijnen die (met aanpassingen) een rol kunnen spelen in de bereikbaarheid van het toekomstige ziekenhuis zijn o.a. lijn 2 naar Hoogland-Nieuwland en lijn 76 naar Bunschoten-Spakenburg.

Bij station Schothorst zou een overstap kunnen worden gemaakt door aanpassingen in de bestaande OV-wijklijn, waardoor het ziekenhuis vanuit Vathorst met de trein of een van de A-varianten bereikbaar wordt.

Ad 3- Voorkeursvariant

In de eindrapportage worden twee varianten voorgesteld met een aantal subvarianten. Variant B is heel nadrukkelijk gericht op het ziekenhuis met eventueel het Eemcentrum als belangrijkste centrum en de andere varianten richten zich heel nadrukkelijk op de binnenstad in de meest brede zin.

De voorkeur van de SGLA gaat uit naar variant A-2

- Volgens de tabel genereert deze variant de meeste instappers. (Hoewel de tabelgegevens te beperkt zijn en onvoldoende inzicht geven, gaan wij er vanuit dat met dezelfde input gerekend is en dat deze in die zin vergelijkbaar zijn.)

Deze lijn geeft de meeste aansluitingen met het centrum en bedient o.a. ook een groot aantal scholen, station-Schothorst en De Hoef.

- Een minpunt vinden wij, dat Emiclaer niet aangedaan wordt.

- Gezien de kosten in relatie tot de tijdwinst kiest de SGLA niet voor een zogenaamde bypass.

- Alle modellen via de Meridiaantunnel worden, ondanks de voorgestelde nieuwe verkeersafwikkeling, vanwege verkeersveiligheid  buiten beschouwing gelaten en dus afgewezen.

Ad 4 Alternatieven

- In Vathorst rijdt op dit moment stadslijn 5 Zielhorst-Vathorst en zeer beperkt streeklijn 103.

Lijn 5 is een uitbreiding van wijklijn Zielhorst. Handhaven van lijn 5 en deze combineren met andere aangepaste OV-wijklijnen is een mogelijkheid die onderzocht zou moeten worden. Door het combineren van wijklijnen kunnen voorzieningen aangedaan worden die door een keus voor een van de Lijn-Vathorst-varianten buiten de boot vallen.

- De SGLA staat daarom sympathiek tegenover het voorstel van Rover. In de voorgestelde samenhangende routes, wordt zowel het ziekenhuis, winkelcentrum Emiclaer, het Eemcentrum, als Hooglanderveen aangedaan. Dit voorstel zou verder uitgewerkt kunnen worden. Zo zouden de beide routes in Vathorst aan elkaar gekoppeld kunnen worden (doorlussen)., enz.

Zeker nu bezuiniging op het OV worden doorgevoerd dient naar het totaal gekeken te worden en tot een geintegreerd OV-netwerksysteem gekomen te worden.

Ad 5 Aandachtspunten

Algemeen wordt het halteren van de bussen in de middenberm verkeersonveilig cq gebruikersonvriendelijk gevonden. Er moet namelijk altijd een verkeersweg overgestoken worden om de route te vervolgen.

Nu al wordt er heel hard op de Boulevard gereden. Vathorst bewoners vragen zich bezorgd af wat zij kunnen verwachten als de wijk is afgebouwd. Op de Boulevard zijn verschillende verkeersremmende maatregelen mogelijk, maar zover is het denken nog niet. De SGLA pleit ervoor om tenminste bij de bushaltes op beide rijbanen zebrapaden aan te leggen. Door deze zebrapaden krijgt de Boulevard meer een binnenwijkse uitstraling,  wat hopenlijk van invloed is op het rijgedrag.

Tot slot

De SGLA hoopt dat bij de te maken keuzes de door ons gemaakte opmerkingen en standpunten zijn terug te vinden in de straks voorgestelde voorkeursvariant of  OV-netwerk.