PERSBERICHT SGLA naar Raad van State i.v.m. Bestemmingsplan Hogewegzone, 30 augustus 2011

  • Geconstateerd kan worden dat op dit moment nog niet alle onderliggende plannen definitief zijn goedgekeurd en er nog één of meer beroepsprocedures lopen.
  • Het effect op de verkeersafwikkeling op de Hogewegzone van het niet afsluiten van de aansluiting Hoevelaken op de A1, ten onrechte, niet is onderzocht.
  • De gemeente Amersfoort in het Bestemmingsplan Hogewegzone, ten aanzien van de verkeerskundige uitgangspunten, daardoor niet uitgaat van het werkelijke “worst case” scenario en de invloed daarvan dan ook niet heeft onderzocht.
  • Het de vraag is of de lengte van de wachtrijen in de gekozen verkeersoplossing aanvaardbaar blijven. De MER (pag. 68 en 69) geeft hierover geen afdoende antwoord. In de bijlage bij de MER “Effectbeoordeling Verkeer” staat op pag. 21 dat de haltering op de op- en afrit bij de Operaweg leidt tot meer vertraging. Daarbij wordt niet gesproken over vertraging als gevolg van het invoegen van bussen bij de aansluiting op de Hogeweg. Daarnaast moet worden bedacht dat ook bij deze berekeningen en conclusies geen rekening is gehouden met de invloed van het niet afsluiten van de aansluiting Hoevelaken op de A1.
  • Er bij het bestemmingsplan Hogewegzone ten aanzien van het verkeer te veel is uitgegaan van een (tijdige) realisatie van een aantal infrastructurele projecten.
  • Wanneer één of meer van deze projecten niet of later worden gerealiseerd er dan een gerede kans is dat de thans voorziene verkeerskundige oplossing op de Hogeweg niet adequaat is.

Deze conclusies uit de Verkeerskundige Toets sluiten aan bij hetgeen door de SGLA gedurende het gehele participatie- en inspraakproces naar voren is gebracht. Daarnaast zijn er binnen de SGLA ook zorgen over het de economische uitvoerbaarheid en het bouwprogramma van dit bestemmingsplan. Alles bij elkaar voldoende reden om de Raad van State te verzoeken het bestemmingsplan te vernietigen.

Aangezien er nu al een aanvraag is ingediend voor het realiseren van een noodweg en het kappen van 35 gezonde bomen, hebben wij ook een verzoek ingediend voor een voorlopige voorziening.

Bijgesloten zijn:

Ingediend bezwaar, verzoek tot voorlopige voorziening en de Verkeerskundige Toets.

Klik hier voor het artikel uit het AD van 1 september j.l. over dit onderwerp.

Klik hier voor meer informatie over de Hogewegzone en andere Amersfoort Vernieuwt projecten.